Amsterdam Centraal Station (2023-2025)
Na in 2016 met veel plezier een opdracht te hebben uitgevoerd aan de binnenzijde van het Centraal Station Amsterdam, waarbij wij metselwerk en natuursteenwerk verzorgden, inclusief de bouw van drie fraaie bogen, kregen wij de bijzondere kans om een nieuw project te starten. Deze keer werkten wij aan het bouwen van compleet nieuwe doorgangen in de voorgevel en zijgevels van het station.
Bouw van nieuwe doorgangen
Het project omvatte vijf doorgangen, waarvan één doorgang is dichtgezet en de overige vier zijn opengebroken. Twee van deze doorgangen bevinden zich bij de west- en oostgevel van de centrale Cuypershal. De doorgangen zijn opgebouwd met grote blokken Belgisch hardsteen als trasraam, terwijl de bovenliggende delen zijn uitgevoerd in zandsteen, volledig in lijn met de historische architectuur van het station.
Herstel van de Cuypershal
In de Cuypershal, op de plek waar jarenlang een piano stond, hebben wij de oorspronkelijke muren teruggeplaatst zoals ze er ooit hebben gestaan. Dit gebeurde met originele stenen, metselmortels en voegwerk, inclusief banen van hardsteen en zandsteen. Dankzij deze werkzaamheden is de historische sfeer van de hal volledig hersteld.
Natuursteen uit Spanje en elders
Voor de stenen banken en diverse andere elementen in het Centraal Station hebben wij zorgvuldig natuursteen geselecteerd in een steengroeve in Alicante, Spanje. Het gebruikte marmer, Crema Marfil, is uniek vanwege zijn exacte overeenstemming met het bestaande marmer in het station. Wat dit proces bijzonder maakt, is dat slechts één specifieke groeve in Alicante dit natuursteen levert.
Om de perfecte tekening te vinden, zijn wij circa 15 steengroeven langsgegaan. In Alicante werden grote stenen doorgehaald om de juiste tekening te vinden die volledig aansluit bij de bestaande architectuur. Nadat de ideale rots was geselecteerd, is deze naar Nederland verscheept en in een zagerij verwerkt tot de benodigde tegels en elementen. Dit natuursteen, dat nu zichtbaar is in de Cuypershal, illustreert de zorg en aandacht die aan dit project zijn besteed.
Niet alleen het Spaanse marmer, maar ook het zandsteen is afkomstig uit een specifieke steengroeve. Venema heeft zelf de controles gedaan van het aanleveren van de juiste materialen. Hetzelfde geldt voor het aangeleverde Belgisch hardsteen, dat werd gebruikt voor diverse onderdelen van het station. Daarnaast werd Noors kwartsiet, afkomstig uit het noorden van Noorwegen, verscheept naar Nederland voor de natuurstenen afwerking van de doorgangen.
In totaal zijn ongeveer tien vrachtwagens vol natuursteen verwerkt in het station, met een totale waarde van circa €750.000,-.
Een eerbetoon aan historisch vakmanschap
Dit project illustreert het vakmanschap en de zorg waarmee de historische en architectonische waarde van het Centraal Station wordt behouden en versterkt. Of het nu gaat om de doorgangen, de Cuypershal of de natuurstenen banken, alles is uitgevoerd met oog voor detail en respect voor de rijke geschiedenis van dit iconische gebouw.